Traditioneel eten in enorme hoeveelheden

Eten is echt een passie bij Bouwmeester

Gedreven ondernemers met eigenlijk maar één passie: eten. Gecombineerd met liefde voor het vak èn elkaar is de succesformule van Marcel en Frieanne Bouwmeester een feit. Al jaren zorgen ze ervoor dat de lekkerste gerechten op tafel komen.

Drieënvijftig jaar is de groente- en fruithandel, maar bovenal Buitengewoon Verswinkel, aan de Deventerstraat in Vaassen in handen van de familie. Marcel Bouwmeester (50 jaar) is geboren en getogen in het pand aan de Deventerstraat, dat in de loop der jaren menig keer van uiterlijk veranderd is. “Deze zomer zijn we drie weken dicht geweest. Even opladen in Italië. Waar ze overigens weinig groenten serveren. Een mooie gelegenheid om de parkeerruimte te veranderen. Nu is het pand makkelijker toegankelijk”, zegt Marcel. “We hebben hierover al enorm veel complimenten gekregen”, vult Frieanne aan.

Marcel zag zich als kind het bedrijf niet overnemen. “Ben vanaf mijn zeventiende toch geleidelijk in de zaak gekomen. Het is echt prachtig werk.” Frieanne (49) was gezinsverzorgster maar voelt zich helemaal thuis tussen de verse waren. “Ik verzorg graag mensen. Dat kan prima met heerlijk eten. Bij de maaltijdbezorging is het persoonlijke contact heel mooi”, licht ze toe. Zij werkt sinds 1995 mee en samen namen ze in 1999 de zaak over. Het stel heeft twee kinderen. Dochter Marloes studeert om docente Nederlands te worden, zoon Koen zit in havo 3. Marcel: “Marloes helpt op zaterdag en in de vakanties mee in de winkel. Maar overnemen zien beiden (nog) niet voor zich. Komt misschien doordat ze ervaren dat we het thuis ook vaak over het werk hebben.”

Juist door die gedeelde passie weet het echtpaar, samen met zestien medewerkers, steeds weer te verrassen. Met een wisselend assortiment van ongeveer veertig salades vindt iedereen wel iets van zijn gading. “De crispy salade ontbreekt geen dag. Dat is echt een topper”, vertelt Frieanne.

Begin november staat er een grote verbouwing van de winkel op stapel, omdat er meer koelingen nodig zijn. Ook het plafond gaat eruit om de huidige verlichting te vervangen door led. Achter die verkoopruimte ligt een ‘verborgen wereld’. Daar zijn de Bouwmeesters zelf vaak te vinden, hoewel Marcel diep van binnen het meeste plezier beleeft aan het klantencontact. In de keukens wordt alles op traditionele wijze bereid, bij Bouwmeester Buitengewoon Vers gaat dat om enorme hoeveelheden. “We maken zo’n 200 liter soep per week. En in de zomer komt er wekelijks 250 liter kruudmoes uit de keuken”, geeft Marcel een inkijkje. “Soms komt iemand met een eigen schaal om te vullen. Lijkt het net alsof ze zelf gekookt hebben”, bekent Frieanne.

Enige jaren geleden zijn ze gestart met maaltijdbezorging. “Nu brengen we zes- tot zevenhonderd maaltijden aan huis. Alleen binnen de bebouwde kom van Vaassen”, licht Frieanne toe. “We koken hier wekelijks denk ik wel voor zo’n 1200 personen. Zonder toevoegingen en met weinig zout. Een keer per maand gaan wij samen naar een kookworkshop in Doornwerth. Daar wisselen we met andere groenteboeren recepten uit”, zegt Marcel. “Doen we altijd samen. En bij beurzen of een rondleiding bij onze leveranciers gaan vaak enkele medewerkers mee. ‘Komt hij weer met zijn harem’, hoor ik dan”, lacht hij.

De Bouwmeesters zoeken voor hun aanlevering zoveel mogelijk dichtbij huis. Marcel: “Uit de Koekoekspolder bij IJsselmuiden komen de meeste producten. We hebben al jaren brood van Frentz. Het vlees komt van Ter Weele en Kroon. Privé kopen we ook alles in Vaassen. Een mooi dorp, maar misschien moeten we als ondernemers kasteel De Cannenburch nog meer benutten om Vaassen op de kaart te zetten.”

Hun werk is feitelijk ook hun hobby. In hun spaarzame vrije tijd proberen ze present te zijn bij activiteiten in het dorp. “En samen een stukje fietsen in de omgeving. Wel altijd ergens een stop voor koffie”, lachen ze samen. Beiden genieten ze ook van uit eten gaan. Ze verzorgen zoveel maaltijden dat het heerlijk is om eens niet in de potten en pannen te roeren.

Tekst: Dorien Schreurs