Kleding herstellen en vermaken is dankbaar werk

Lia ten Hoven geniet van handwerk èn waterpolo

Van apothekersassistente naar een eigen, succesvolle, onderneming in handwerk in de breedste zin. Dat is in een notendop de carrière van Lia ten Hoven. Echtgenoot Johan maakte lange dagen in de bouw terwijl Lia gezin combineerde met het werk in de apotheek. Dat ging wringen. Mede omdat beide echtelieden in hun vrije tijd druk waren met hun sportieve hobby’s. Hij was druk met handballen bij CVO, Lia lag in het zwembad bij ZVV. Waterpolo is altijd een rode draad in haar leven, heeft jarenlang in het bestuur gezeten. Ze speelt nog steeds in het eerste team. “Echt enorm leuk. Een team van speelsters tussen de zeventien en de oude garde zoals ik. Het klikt gewoon”, zegt de 56-jarige Lia ten Hoven. “Ik speel in het achterveld, laat de jonge meiden wel zwemmen”, lacht ze.

“Het werken in de apotheek was gewoon niet te combineren met een gezin. Daarom zocht ik iets anders. Was altijd al druk met handwerken. Kleding herstellen en vermaken is dankbaar werk. Dat dit bij huis kon was natuurlijk perfect, zeker voor onze drie zonen. Ben begonnen in een slaapkamer. Later kreeg ik de halve garage en uiteindelijk heb ik die helemaal ingenomen”, blikt Lia ten Hoven kort terug op het ontstaan van haar atelier aan de Oude Apeldoornseweg.

“Mijn moeder werd jong weduwe. Ze heeft de modevakschool in Haarlem gevolgd om voor haar eigen inkomen te zorgen. Deed onder meer verstelwerk voor Schuring/Konijnenberg. Ze gaf ook naailes aan huis aan de Marijkeweg. Mijn medewerkster Coby Schut heeft van haar les gehad.” Zelf heeft ze elders haar opleiding gevolgd: “Want van je moeder wil je het niet leren”, lacht Lia, die onder meer patroontekenen heeft geleerd van Herma Hullegie. Moeder Vosselman heeft Lia later jarenlang geholpen. “Een onbetaalbare kracht. Ritsen losmaken en andere klusjes”, zegt Lia ten Hoven-Vosselman met dankbaarheid.

Hoewel de ‘zaak’ slechts op donderdag van 9.00 tot 12.00 en 18.30 tot 20.00 uur open is en op vrijdag van 13.30 tot 17.00 uur werkt Lia de hele week, met regelmatige ondersteuning van Coby. “Als er iets moet worden veranderd, spelt ik het liefst zelf af. We werken niet alleen voor mensen die hier aan de deur komen. Voor diverse kledingzaken uit de omgeving passen we kleding aan. Zo is Modehuis Bruinewoud uit Heerde al jarenlang een vaste partner. Maar ook voor klanten van Dick en Co zorgen we voor de juiste pasvorm. En hier in Vaassen werken we samen met Huiskens en Heiwegen, die ieder ook een eigen atelier hebben. Ook klanten van Angela Hamer (Fifty8) en Bij Anne helpen we aan goed passende kleding.”
Lia ten Hoven gaat mee met de tijd. Ze heeft sinds begin dit jaar een webshop. “Vooral gericht op sokkenwol. Maar ook elleboogstukken in diverse kleuren en complete haakpakketten”, somt Lia op.

Lia en Johan zoeken in hun vrije tijd eigenlijk altijd het water op. “Eerst met een tent. Later met een caravan. We hebben nu al jaren een vaste plek aan het Veluwemeer. Johan heeft veel met een catamaran gevaren. Als er maar water in de buurt is, dan zijn wij tevreden”, stelt Lia ten Hoven. Ook de drie zoons zijn altijd sportief bezig. Natuurlijk waterpolo en handbal, maar ook voetbal. Hoe sportief de twee kleinkinderen (de derde is op komst) worden zal de toekomst uitwijzen. Voor die kleintjes handwerkt Lia ook in haar vrije tijd. “Haken en breien blijft mij hobby.”

Lia geniet volop van het leven in een dorp als Vaassen. “Een minpunt is dat de Dorpsstraat afgesloten is voor doorgaand verkeer. Ik hoop echt dat dit veranderd. Er zijn de laatste jaren steeds meer activiteiten, waardoor het centrum gezellig wordt. De ondernemers weten steeds meer mensen naar het centrum te trekken. Zo sta ik 16 december ook met een kraam op het dorp”, besluit Lia ten Hoven.