Liefde voor auto’s zit diep bij familie Klink

Sleutelen aan voertuigen, vier of twee wielen maakt niet uit, is een grote hobby. Daar hebben Gerard en Gerda Klink jaren geleden al hun werk van gemaakt.

Vader Klink was net voor de oorlog met een taxibedrijf begonnen, nadat hij eerst kruidenierswaren uitventte. Gerard heeft nog een oude prijslijst uit de begintijd. “Kijk, toen betaalden ze nog met halve centen”, wijst hij.

Naast deze verkoopbaan reed Klink senior in de wintermaanden dorpsdokter Windemuller rond als die op huisbezoek ging. “Die huisarts was ook bevoegd om rijexamens af te nemen. Mijn vader heeft van hem zijn rijbewijs gekregen. Door dat autorijden is hij net voor de oorlog met een taxibedrijf begonnen. Om de voorkomen dat de twee auto’s in beslag konden worden genomen, heeft mijn vader ze helemaal uit elkaar gehaald. Alle onderdelen zijn in de wijde omgeving verstopt en na de oorlog heeft hij het weer in elkaar gezet”, weet Gerard Klink. De liefde voor auto’s zit bij de familie diep.

Hadden zijn ouders een taxibedrijf en later daaraan gekoppeld één benzinepomp, Gerard en Gerda kozen direct na hun trouwen in 1975 voor het starten van een eigen garagebedrijf. “Zijn we begonnen in de stalling van de taxi’s. Gerda komt uit de Wilpse Achterhoek en werkte daar al bij een autobedrijf. Ze kan goed sleutelen”, roemt Gerard. Zelf blijft ze liever op de achtergrond. “Het was vanzelfsprekend om samen het werk op te pakken. Onderdelen halen en indien nodig helpen met het onderhoud. Ik was altijd meer van het uit elkaar halen, Gerard zorgde vervolgens voor de rest”, vertelt Gerda.

Natuurlijk sleutelde Gerard ook in de jaren daarvoor al aan de taxi’s van zijn vader. “Daar liggen mijn roots, maar het verkopen is eigenlijk net zo leuk. Die combinatie hebben we vanaf het begin gehad. Juist die afwisseling in werkzaamheden is geweldig.” Gerard sleutelt tussen de bedrijven door graag aan oude tweewielers. In zijn kantoor staat het resultaat van vele uren noeste arbeid. Een fraaie Kreidler Florett straalt door de liefdevolle aandacht en vele herstelwerkzaamheden.

Gerard (65) en Gerda (64) hebben voor het garagebedrijf in hun dertigjarige zoon Jordi een goede partner. Dochters Ingrid (werkt in het Prinses Maxima centrum voor kinderoncologie in Utrecht) en Renate (Euroma in Wapenveld) zijn vooral in december bij de zaak betrokken als bij de vuurwerkverkoop alle familieleden bijspringen.

“Van jongs af aan ben ik al in de garage. Het is echt mijn hobby. Geen dag is hetzelfde. Je hebt veel contact met klanten en dat maakt het extra leuk”, verzekert Jordi die in zijn vrije tijd graag met de honden wandelt. “Even het hoofd leeg maken”, noemt hij dat.

Zijn ouders kiezen voor de motor om te ontspannen. “Gerda zit tegenwoordig achterop, hoewel ze prima kan rijden. Motorrijden is zeker onze passie. Het gevoel van vrijheid is heerlijk. In onze schaarse vrije tijd is dat iets wat we echt graag doen. We hebben per motor de laatste jaren in de vakantie een keer Schotland en Noorwegen doorkruist. Wat een ongelooflijke rust in die landen. Niemand die te hard rijdt.”

Een andere hobby van Gerard is handbalvereniging CVO. Na zijn actieve carrière is hij nog intensief betrokken bij de club. “De nieuwbouw is geheel door eigen leden neergezet. Dat vind ik typerend voor Vaassen. We hebben het hier in het dorp goed voor elkaar. Veel activiteiten in het mooiste dorp van de Veluwe”, promoot hij. “Ik denk dat het nog mooier wordt als de Dorpsstraat weer ontsloten wordt. Zelf heb ik er weinig last van, maar ik denk dat het beter is voor het centrum”, meent Gerard Klink.

De Klinks hebben onlangs een deel van hun bedrijf afgestoten. De pomp en carwash hebben ze van de hand gedaan. Maar voor de garage blijft het drietal zich vol overgave inzetten. “We gaan nog lang niet met pensioen, maar willen het wel iets kalmer aan doen”, zegt Gerard. De familie Klink heeft lang gestreden voor hun droomplek aan de Laan van Fasna. “Om alle bestemmingsplannen en vergunningen rond te krijgen, heeft veel tijd gekost.”, blikt het echtpaar kort terug. Ze zijn trots op wat ze hebben neergezet.