‘Vaassen is gemoedelijk dorp’

VAASSEN – Al bijna zesentwintig jaar is juwelier-optiek Meiling een begrip in Vaassen. Jan Meiling en Mariëlle Hofman weten werkelijk alles van sieraden, brillen, horloges en aanverwante zaken.

Beiden hebben op alle fronten de nodige diploma’s op zak en natuurlijk door de jaren heen veel ervaring opgedaan. Het stel vult elkaar goed aan. Jan heeft net iets meer met de optiek afdeling, Mariëlle voelt zich als juwelier helemaal op haar plek. Ondanks die voorkeuren zijn beiden van alle zaken prima op de hoogte. De trends in zowel brillen als sieraden houden ze goed in de gaten.

Zij is als zaterdaghulp begonnen en kreeg steeds meer voeling voor het vak. “Ik twijfelde eerst nog over een opleiding in de zorg. Heb nog even gedacht om kleuterjuf te worden. Maar dit is het helemaal”, wist ze na enige tijd. Daarom heeft ze de opticienopleiding in Zwolle gevolgd. “Er is een tekort aan opticiens. En brillen zijn altijd nodig”, weet Jan zeker. Zijn ouders hadden een juwelier-optiek zaak in Ermelo. Daar kwamen regelmatig vakantiegangers uit Rotterdam. “Toen ik voor mijn opleiding een kosthuis zocht, wist een van die Rotterdammers wel een adres. Bij een slager in huis, dus daar heb ik het uitstekend gehad”, lacht Jan.

Kort na zijn opleiding begon hij een zaak in Neede, maar de Veluwe bleef trekken. Dat de familie Schans hun winkel van de hand wilde doen, was een uitgelezen kans. “Vaassen is een gezellig en gemoedelijk dorp”, roemen beiden. Jan: “De mensen hebben hier nog de tijd. Staan niet direct op hun achterste benen als een reparatie langer duurt.” Mariëlle, die vanaf haar derde in Vaassen woont, vult aan: “Hier is het nog ons kent ons. Dat heeft zeker positieve kanten.”

Laatst waren ze even in Amsterdam. “Leuk voor een dagje, maar zo hutje mutje op elkaar is niets voor ons. Hier zijn geen files. De omgeving van Vaassen is prachtig. De afwisseling van bos en heide en het Emstergat vlakbij”, zegt Mariëlle.

Ze kijken natuurlijk hoe hun collega’s de zaken aanpakken. Mariëlle: “Ik heb bewondering voor Anja Renz. Hoe zij in korte tijd twee zaken heeft neergezet.” (Bij Anne en Naast Anne, red.) Over het winkelaanbod in Vaassen zijn ze tevreden. “Hier in het dorp kun je eigenlijk alles kopen. Dat doen we zelf ook zoveel mogelijk. Als we nieuwe schoenen nodig hebben gaan we naar de buurman. Collega’s versterken elkaar. Het is goed als er keuze is voor de consument. Zo is het jammer dat Hier Mode nu weg is. Van elk soort winkel mogen er wat mij betreft zeker wel twee zijn”, verzekert Jan. Hoewel alles dichtbij is, mist hij stiekem de Albert Heyn als overbuurman. “Even de straat oversteken als je iets vergeten was, super makkelijk.”

Vorig jaar is het zilveren jubileum van de zaak gevierd. “En wat mij betreft komen er nog 25 bij”, zegt Jan met een lach. Dochter Marilène (16 jaar) helpt tegenwoordig op zaterdag mee in de winkel. Is zij de volgende Meiling met een winkel in Vaassen? “Eerder wilde ze altijd in de zaak, maar sinds kort twijfelt ze tussen opticien of kok worden. Binnenkort gaat ze stage lopen bij De Leest. We zullen wel zien”, besluit Jan Meiling.