Jaren gedroomd van eigen horecazaak

Marco en Diana zien uitdaging in De Ruif

Ik vertrek. Het roer om. Tv-programma’s waarin Nederlanders worden gevolgd die huis en haard verlaten om elders een toekomst op te bouwen. Altijd over de grens, met taalproblemen vaak als het minste probleem.

Je kunt ook dichter bij huis het avontuur aangaan. Dat hebben Marco en Diana van Amersfoort gedaan. Ze zijn sinds 1 april de uitbaters van De Ruif.

Marco (44) droomde al jaren van een eigen horecazaak. Zijn werk bij verzekeringsmaatschappij Achmea was op zich boeiend, maar een echte uitdaging ontbrak de laatste tijd. Dat Ben en Dinie Casteel opvolgers zochten voor De Ruif, wisten de Van Amersfoorts. Enig nadenken en diverse gesprekken later besloot het echtpaar de stap te wagen. Diana (45) is tandartsassistente, ze werkt nog twintig uur per week bij een praktijk in Epe. Horeca-ervaring had ze niet, maar de papieren daarvoor heeft ze inmiddels gehaald. Marco heeft diverse jaren achter de bar gestaan in discotheek Blue Sky in Emst. “Maar dan draag je geen verantwoording over het geheel. De laatste jaren heb ik, samen met anderen, de kantine van voetbalclub CSV Vios beheerd. Dan ben je al meer bezig met inkoop en administratie. Maar het is niet de ervaring die je nu op deze schaal krijgt. We raken nu een beetje gesetteld. Wennen ook aan de werkuren”, lacht Marco.

Van een baan met kantooruren naar het huidige leven is een behoorlijke overgang. Ook omdat Diana het combineert met haar werk als tandartsassistente. “De Ruif is zes dagen per week open. Alleen op maandag zijn we gesloten. Maar dan ben ik bij tandarts Van der Valk in Epe”, somt Diana op. Ook voor hun dochters was het even wennen. Kimberly (13) en Danique (9) hebben hun draai gevonden in de nieuwe uitdaging. “De oudste is thuis altijd bezig met bakken en helpt mij graag met koken. Ze heeft speciaal voor de opening kwarktaart gemaakt”, vertelt Marco. Kimberly heeft nu gekozen om de opleiding tot kok/banketbakker te volgen. Diana: “Danique is liever in de zaak. Vind het nu al leuk om contact te maken.”

Het echtpaar heeft de zaak voor vijf jaar gepacht. “We hopen het na die periode helemaal over te nemen. En wie weet, misschien willen onze dochters er later wel mee doorgaan”, dromen ze over de toekomst.

Voorlopig proberen ze De Ruif een nieuw elan te geven. Daarbij koesteren ze hetgeen Ben en Dinie Casteel hebben opgebouwd. Marco: “We zijn meer uren open. Willen ons ook richten op mensen die voor koffie met gebak komen. En er is een lunchkaart.” Hij is de kok, maar ook Diana kan de smakelijke gerechten bereiden. “We hebben gekozen voor een simpele kaart met goede producten. Ons brood komt van de Vaassense bakker Hagen, de wijnen levert slijterij Kooijer. Op het menu staat een speciale Cannenburgher van 200 gram”, licht Diana toe. Daarnaast is er een uitgebreide bierkaart. “We willen mensen blij maken door ze iets lekkers voor te zetten”, zegt Diana. Marco voegt toe: “Aandacht en zorg geven, zodat iedereen tevreden is.”

De ideeën voor hun manier van werken hebben ze in de loop der jaren opgedaan. “We hebben altijd goed rondgekeken als we ergens waren. Voordat de kinderen er waren, gingen we samen op vakantie naar Oostenrijk. Als gezin hebben we in heel Nederland gekampeerd, met de caravan. Dit jaar wilden we met z’n vieren in de zomer naar Oostenrijk, maar met deze nieuwe zaak zit dat er niet in”, zeggen ze eenstemmig.

Beiden hebben tot voor een jaar of twee gevoetbald, waarbij keeper Marco ook vele trainersfuncties heeft vervuld, maar zijn nu vooral supporter. Diana: Onze dochters voetballen. Kimberly is net als ik verdediger. Danique is nog een spring-in-t-veld bij de E-tjes.”

Naast voetbal kijken, geniet Marco in zijn vrije tijd ook van de Formule 1. Diana: “Ik ben een echte crea-bea. Het komt er nu niet van, maar ik probeer altijd nieuwe dingen. Heb laatst een workshop houtbranden gevolgd.”